התחברות  \/ 
הרשמה  \/ 

מחשוב ענן מחייב מהפך בתפיסה הניהולית לגבי מחשוב מיזמי הזנק וארגונים קטנים ובינוניים

מחשוב ענן מאפשר וצריך שיחייב שינוי בתפיסה הניהולית לגבי עיתוי, היקף ואופן המחשוב של מיזמי הזנק ושל ארגונים קטנים ובינוניים.

בעשרות דולרים בודדים  למשתמש לחודש  (ללא חובה לכלול את כל העובדים- רק המשתמשים בפועל) יכולים ארגונים קטנים ובינוניים ובמיוחד מיזמי הזנק (האמורים לגדול בקצב מהיר יחסית) לשדרג את יכולות הניהול שלהם וליישם ניהול מקצועי ומתקדם כבר בתחילת פעילותם

הבהרה: גם ארגונים גדולים ומבוססים מיישמים את טכנולוגיות הענן אך במקרה זה המדובר הוא בהגדלת אפקטיביות הניהול ולא  בהכרח במהפך תפיסתי בניהול.

CLOUD.png

במאמר זה שנועד להוות פתיח ומסגרת  לדיון מפורט אציג בקצרה את קטגוריות המערכות החשובות במיוחד לארגונים האמורים (סדר ההצגה אינו מורה על חשיבות המערכות):

v     וידאו קונפרנסינג בענן (שיחות ועידה בענן), שיתוף ותקשורת אחודה

v     מוקדי טלפון/מוקדי קשר בענן

v     ניהול קשרים/קשרי לקוחות בענן - מערכות CRM ; מערכות שירות ותמיכה  CEM/CSS

v     ניהול ידע/תכנים בענן

v       אי. אר. פי  ERP בענן

v     אבטחת מידע בענן

במדובר בקטגוריות הכוללות  תחת אותו כותר מערכות הנבדלות זו מזו ביכולותיהן ובמחיר השימוש בהם (לרוב דמי שכירות חודשית למשתמש) אך מתודולוגית ופונקציונאלית שייכים לאותה "משפחה"

אציין כבר בשלב זה שמחשוב ענן התקדם ביותר בתחום האינטגרציה בין סוגי המערכות.

במאמרי המשך נפרט כל אחת מהקטגוריות ונציג את מקצת מהספקים הפועלים בישראל. כן נרחיב את הדיון במאפייני הארגונים והאתגרים שהם יתקלו בהם בעת יישום המערכות השונות.

 

נעמוד גם על האופנים שספקי מערכות בענן צריכים  להיערך למאפיינים הייחודיים של  מיזמי הזנק ושל ארגונים קטנים ובינוניים במיוחד בכל הקשור ליישום והטמעת השימוש במערכותיהם.

היערכות הספקים מחייבת אבחנה בין מיזמי הזנק עתרי ידע (סטארט-אפ) לארגונים קטנים ובינוניים . השונות ביניהם מתבטאת במורכבות וקצב עשיית וקבלת החלטות שמקורם בסיבות הבאות (רשימה חלקית): ברצון/בצורך לגדול, קצב הגידול,  מו"פ, ... ופעילות בחו"ל . גם על כך ארחיב במאמרי ההמשך

VENTURE_LIFE_CYCLE.png

מה מאפשר ומדוע מתחייב מהפך בתפיסה הניהולית

התפיסה המסורתית ועדיין המקובלת קושרת בקשר גורדי את רמת המיחשוב לשלב התפתחות הארגון. מיזמי הזנק וארגונים קטנים ובינוניים  צריכים מחשוב פשוט ובסיסי ביותר (אקסל ודוא"ל חוגגים)  ותוך כדי גידולם הם יכולים/צריכים/חייבים להוסיף מערכות ניהול ממוחשבות (לרוב כאשר הצורך חונק ממש).

היסוד וההצדקה של התפיסה המסורתית היא- עלות הבעלות הכוללת

 { Total cost of ownership (TCO)}

כאשר אנו עושים השוואה בין מערכות ענן, מערכות היברידיות ומערכות המותקנות על שרת הארגון אנו רואים שבמערכות ענן נשמטים המרכיבים העיקריים של  TCO (להוציא עלויות אימון של משתמשי במערכות והוצאות קטנות ושוליות אחרות) ואין יותר בסיס לתפיסה המסורתית.

אם אנקוט במונחים פחות מקצועיים ואתמקד בעיקר אזי:

ü      שכירת מוצרי תוכנה כשירות  SaaS- Software as a Service}} כרוכה בתשלום לפי זמן השימוש בהם ומספר המשתמשים. מודל התקשרות הוא גמיש  וללא התחייבויות ארוכות טווח וניתן בקלות רבה (יחסית) להעביר נתונים ממערכת למערכת באותה קטגוריה. (במילים אחרות לא נדרשת השקעה הונית, אין "חתונה קתולית" והשכירות מוכרת כהוצאה לצרכי מס

ü      דמי השכירות למשתמש לחודש הם שוליים ביחס לעלות החודשית של העובד (שכר...מקום...פיצויים) והגידול ביעילות העבודה לבדה משלמת את עצמה כמעט מיידית. סדר גודל של דמי שכירות חודשיים לקטגוריה מסוימת מתחילים ב $ בודדים (יש גם מערכות חינמיות עם פונקציונליות מוגבלת) ועשויים להגיע לכמה עשרות $ במערכות  משוכללות.  להמחשה: cloud crm price comparison

עתה העיקר שבעיקרים- מההיבט האסטרטגי של קיום וצמיחה עסקית –ארגונית:  בעשרות דולרים בודדים למשתמש לחודש  (ואף פחות מזה וללא חובה לכלול את כל העובדים- רק המשתמשים בפועל) יכולים ארגונים קטנים ובינוניים ובמיוחד מיזמי הזנק (האמורים לגדול בקצב מהיר יחסית) לשדרג את יכולות הניהול שלהם ולעבור לניהול מקצועי כבר בתחילת פעילותם.  יש להדגיש שהפונקציונאליות של מערכות המוזכרות מבוססת על תשתית מתודולוגית מוצקהובאופן זה מועבר ניסיון וידע ניהולי למציאות היום יום של הארגונים האמורים.

הצגה ראשונית של הקטגוריות

אציג בקצרה את הקטגוריות ואפנה את הקורא למחקרים ומאמרים שיעמיקו, יבססו וימחישו את היכולות הגלומות בענן.

1. וידאו קונפרנסינג בענן (שיחות ועידה בענן), שיתוף ותקשורת אחודה

וועידת  הווידאו בענן (Cloud Video Conferencing) – זה לא רק ווידאו. המפגש החזותי באמצעות הווידאו מה שקרוי   Telepresence הוא ליבת וועידת  הווידאו (Video Conferencing) ויתרונה המכריע הוא ביכולת לאפשר לאנשים מרוחקים אפשרות למפגש פנים אל פנים בזמן אמת.real-time, face-to-face communication

אולם זו רק החזות החיצונית והמוכרת.

סביב מפגשי פנים אל פנים הווירטואליים פותחו ומפותחים, כחלקים אינטגרליים,  מגוון אמצעי תקשוב, שיתוף והדדיות  (Collaboration) שיש לתת הדעת אליהם שכן הם מקנים למפגש הווירטואלי ערך מוסף ניכר ביותר.  בין היתר: תקשורת אחודה, שיתוף  מידע (קבצים, מסמכים...) אבטחת מידע, שילוב עם רשתות חברתיות,תרגום ועוד

מדובר בתקשורת בתוך הארגון ועם גורמים חיצוניים בכל מקום, בכל עת ובמכשירי קצה שונים.

CONFERENCING.png

נא ראה/י את הסרטים הבאים המציגים אספקטים שונים של וידאו קונפרנסינג בענן:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=6bA5HQYf0Hc

וכן

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=4W6WHz7QZks

שני המאמרים הבאים והמחקר משנת 2014 משלימים את טיעוננו:

David Maldow: The Cloud, Videoconferencing, and You

Nitin Pradhan: Better Videoconferencing In The Cloud

2014 Video Conferencing Market Forecasts from TrueConf

2.  מוקדי טלפון/מוקדי קשר בענן (Contact /Call Center)

נא לחץ/י על הקישורים לסקירת המונחים  מוקדי טלפון/מוקדי קשר והצגת הסוגים העיקריים

cloud-call-center.jpg

הרציו יתרונות הענן דומים לאמור לכל היתרונות של מחשוב ענן (סרטון מעניין)

לגבי ההתפתחויות בתחום מוקדי טלפון/קשר נא ראה/י:

The Contact Center’s Future – Forrester vs. Gartner, 2014

אולם לגבי מיזמי הזנק וארגונים בינוניים הדרך היחידה שהנה מעשית היא לפנות לענן. יישומי ענן רבים  מאפשרים אינטגרציה מובנית עם מערכות CRM

להמחשת הנאמר נא לחץ/י


3. ניהול קשרים/קשרי לקוחות בענן - 
מערכות CRM ; מערכות שירות ותמיכה  CEM/CSS

ניהול קשרי לקוחות בענן קנה לו אחיזה מוצקה יחסית ונדמה לי שלא מעט ארגונים נשוא דיוננו החלו לאמץ את  האפשריות הרבות שמוצעות ע"י מערכות בענן. (לחץ/י לסרטוני המחשה)

נא ראה/י:

Gartner Says Cloud and CRM Will Drive Enterprise Software Spending in 2013 and 2014

וכן

 

CRM systems to be predominantly cloud-based in 2015, predicts Gartner

בישראל משווקות (עם תמיכה מקומית) שלוש מערכות בענן שהן בינלאומיות.  לשתיים מהן ;  Salesforce  ;Microsoft Dynamics יתרון בארגונים גדולים (מורגש גם במחיר) ואילו ל Zoho CRM המיוצגת בארץ ע"י Cloud CRM Systems  יתרון מובהק (גם מבחינת הטמעה) לארגונים קטנים ובינוניים (מ 1 ועד כ 500  משתמשים כתלות בתצורת המערכת)

4. ניהול ידע/תכנים בענן

נא ראה מאמר באתר זה: זרקור על ניהול ידע במוקדי טלפון/ קשר "קטנים": המוקד העירוני של ר"ג

להלן צילום מסך של מערכת לניהול ידע  בענן "עומר"

MORIA.gif

untitledERP.png5. ERP בענן

מערכות ERP  בענן מתחילות לתפוס תאוצה  ונראה שהארגונים נשוא דיוננו  חייבים לאמצן למרות שמטבען מדובר במערכות שמורכבותן רבה מאלה שנדונו:

שלושה מאמרים מ 2014 מציגים נושא זה בקצרה:

Gartner Says By 2016, the Impact of Cloud and Emergence of Postmodern ERP Will Relegate Highly Customized ERP Systems to "Legacy" Status

Why Cloud ERP Adoption Is Faster Than Gartner Predicts

מאמר באתר זה:

חברת SAP  הכריזה על זמינות פתרון ה-ERP לעסקים בסדר גודל קטן ובינוני, SAP Business One על גבי תשתית הענן של Amazon Web Services   

שתי כתבות באתר זה שאנו מבקשים להפנות תשומת לב אליהן:

1אמזון ווב סרוויסס   Amazon Web Services  (AWS)

ובמסגרת מאמר זה ל AWS Marketplace  שמציג את מגוון הרב של מערכות  Saas

2 יבמ משיקה תוכנית עולמית לחברות הזנק בענן במסגרתה תציע לחברות שיעמדו בתנאי הקבלה עד ל-120,000 ד' בשירותי ענן, ליווי מקצועי וחשיפה עסקית

6. אבטחת מידע בענן

imagesMFRIA7S4.jpgבנוסף להיבטים הכספיים אין לארגונים הקטנים הידע והמומחיות לנהל אבטחת מידע מקצועית מקור התמונה  https://www.eukhost.com/

כאמור במאמרים הבאים נרחיב ומפרט בכל אחד מהנושאים. נשמח לענות על שאלות.

בניית אתרים בג'ומלה